Старчевата се чества ежегодно на 1 януари. Няма точна година за начало на фестивала, но е сигурно, че той се чества повече от век. В миналото празникът започвал още вечерта преди първия ден от новата година с обичая „Сурвакане”. Децата украсявали дряновото клонче, а майката трябвало да ушие сурвакарската торбичка и да я украси с аспри, реснички и пушета. Цяла нощ децата обикаляли къщите и били дарявани с колачета, парички, плодове и орехи. Подготовката за самия празник обаче започвала месеци по-рано.
Името ни показва, че тази носия се носи от млади, неженени мъже. Първо се обличат белите гащи и ризата, която също е бяла. Неслучайно присъства белият цвят, той показва чистотата и невинността на младежа. Върху дългите гащи се обуват „калцанѐ“, изработени от бяла аба, която е украсена с черен вълнен гайтан.
Следва червеният елек от вълнен плат, обточен и украсен с черен гайтан. Елекът е с прехлупване, не се вижда ризата. Подборът на цветове и кройка ни показва, че елекът има и предпазна функция. Червеното защитава от уроки, но също така и символизира продължаването на рода.
Благодарение на затворения елек не се вижда пазвата, още една защита на човека от злите очи. Отново имаме присъствие на белия цвят сукмана. Сукманът е от зашити клиновидни парчета от бял памучен плат, като бройката може да е различна - от 60 до 120 и повече клина. Върху него се навива поясът, който е изработен от вълна в различни разцветки- най-често червено, зелено, бяло и тъмносиньо. Тези цветове се преплитат във форма на квадратчета, като основният е червеният цвят.
Върху пояса, като украшение се слагат мънистени колани. На гърдите украшенията могат да бъдат както „кованици“ (синджир, на който са закрепени сребърни монети, най-често акчета), така и кюстек (шнур от мъниста). Най- горната дреха се нарича ачма. Тя е изработена от син тънък вълнен плат, върху който се редят фигури от бикме (тънък копринен шнур) и е обточена с черен вълнен гайтан.
Разлог. Първи ердженин и първа мома
Филмът "Разлог. Първи ердженин и първа мома" разказва за костюма на едни от главните персонажи в обичая "Старчевата" - тези на първи ердженин и първа мома - тези, които водят хорото на празника. Учителят от Разлог Иван Мишков разказва в детайли за носиите и символиката по тях.
Първи чауш Петър Бонков от Разлог. Костюмът на първи ердженин е притежание на род от Разлог.
Старите снимки са от фонда на Исторически музей – гр. Разлог
Проектът „Изследване на спецификата и богатството на национални костюми от Разложкия край в светлината на културното многообразие“ се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по програма „Културно наследство“.
В изпълнение на целите на проекта представяме някои от най-красивите традиционни костюми, характерни за Разложката котловина през последните 2 века.
Поднасяме искрените си благодарности на нашите домакини от Исторически музей – гр. Разлог, и на всички местни хора, помогнали за реализацията.
Специални благодарности на всички участници и членове от екипа, които отделиха от времето си и с полезна информация, знания и ценни съвети направиха възможна работата по проекта.
Реверанс пред момичетата и момчетата от гр. Разлог, които застанаха пред камерата ни и със своя ентусиазъм, младост и красота възродиха за нов живот най-красивите носии от стара Мехомия.
Comments